79 – Wyzwania w samodzielnej sprzedaży przez właściciela małej firmy. Dlaczego warto budować zespół sprzedaży?

Właściciel firmy zazwyczaj jest to osoba merytoryczna, która nie jest programistą, mechanikiem, serwisantem lub marketingowcem. Jej firma powstała, w momencie kiedy samodzielnie rozpoczynała pracę na rzecz swojego pierwszego klienta. Ten pierwszy klient czasami staje się kluczowym klientem, ponieważ to on determinuję kierunek rozwoju firmy. Znam takie firmy, które mają jednego dużego klienta z branży bankowej ( duży bank) lub firmę produkcyjną i dla niej wykonuję usługę, która generuję im ponad 50% przychodów. Natomiast zgodnie z zasadami biznesowymi, każda firma powinna stać na kilku nogach, to znaczy powiadać kilku lub kilkunastu klientów aktywnych.

W dzisiejszym podcaście mówię o firmach usługowych, w których to świadczymy usługi długoterminowe, wiec ilość nowych klientów w ciągu roku wynosi od 15 do 20. Przypomnę tylko, że każda firma posiada klientów potencjalnych, aktywnych, obecnych i odchodzących z firmy. Czy jako właściciel lub handlowiec, wiesz ilu masz nowych klientów, ilu obecnych ,a ilu odeszło. Chcąc rozwijać firmę, liczba klientów powinna rosnąć. Zazwyczaj to sam właściciel zna swoją firma i opiera swoje działania w części na sprzedaży. Tutaj widzę pierwszy z wyzwań w zakresie rozwoju firmy, a mianowicie, – samodzielne zaangażowanie właściciela w sprzedaż.

„Zatrudniłem kiedyś handlowca, wysłałem go w teren i nie przyniósł mi żadnych zleceń/klientów”. Bardzo często, w momencie, kiedy przedsiębiorca widzi, że już jest potrzeba zatrudnia handlowca. Dostarcza mu samochód i ten handlowiec jedzie i ma pozyskać klientów. Kryterium wyboru handlowca mogą być następujące – ma swoje kontakty, polecenia, będzie jeździł po Polsce  i sprzedawać.

Zapraszam do najnowszego odcinka podkastu.

Jeśli nie pokażesz ludziom „jak się pozyskuje klientów w naszej firmie” czyli m.in:

  • jakie wartości jako firma dostarczamy klientom,
  • jakie są cele sprzedażowe ,
  • jakie ma do dyspozycji narzędzia,
  • jak prowadzić z klientami angażujące rozmowy,
  • jak przeprowadzać badanie potrzeb,
  • jak negocjować,
  • jak finalizować sprzedaż, i inne…

to nie możesz liczyć na to, że ludzie to wiedzą. Skorzystaj z pakietu usług dla firmy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *