Dzisiaj przyszedł czas na to, abyś został mistrzem prezentacji i sprzedawał/ał poprzez profesjonalną prezentację siebie, firmy i produktów bezpośrednio na spotkaniu z klientem.

Napisałam poniżej:

  • Jak przygotować się do prezentacji?
  • Wg jakich zasad prowadził prezentację  S. Jobs?
  • Jak generować pomysły na prezentację?
  • Jak prowadzić prezentacje na spotkaniu bezpośrednim z klientem?
  • Co może świadczyć o zaangażowaniu Twojego słuchacza?

Zaczynamy:)

Przygotowanie do prezentacji. 

Przygotuj się do prezentacji wizji rozwiązania.

Odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Kim jestem?
  • Kogo reprezentuje?
  • Dlaczego warto mnie wysłuchać?
  • Dla kogo przygotowuję prezentacje?
  • Ile osób będzie na prezentacji?
  • Jaki jest cel mojej prezentacji? – udzielenie informacji, uświadomienie problemu, przekonanie do czegoś, spowodowanie podjęcia decyzji, zdobycie zaufania, czy coś innego?
  • Jaki korzyści chcę odnieść z prezentacji?
  • Jakie informacje chcę przekazać odbiorcy?
  • Jakie przykłady użyje?
  • Jakie argumenty podam?
  • Jaka będzie forma mojej prezentacji – dyskusja, wykład, film?
  • Jakie materiały przygotuję?
  • Ile mam czasu na przygotowanie?

Wiem, że ta ilość pytań jest bardzo długa, ale jeśli odpowiesz sobie na kluczowe pytania, wówczas wizja tego co chcesz powiedzieć sama przyjdzie.

Prezentacja Stevea Jobsa

Ja często układam swoje wypowiedzi posługując się skutecznymi sposobami, które działają. Jedną z osób, które, które lubię słuchać, ponieważ w sposób prosty i skuteczny przekazuję swoje myśli jest Jobs. Prezentację Jobsa trzymają się 5 punktowego planu argumentacji sformułowanego przez Arystotelesa:

Etap 1 opowiadanie historii lub wygłoszenie stwierdzenia, które wzbudzi zainteresowanie odbiorców.

Etap 2 opowiedzenie problemu, który chcemy rozwiązać, lub zadanie pytania, na które będzie podczas prezentacji odpowiadał autor.

Etap 3. podsunięcie rozwiązania problemu, który wcześniej został przedstawiony.

Etap 4. Opisanie korzyści płynących z rozwiązania

Etap 5. wezwanie do działania, czyli przejścia z klientem do konkretnych czynności, które spowodują, że kupi produkt.

Jeśli wszystkie te punkty włączymy w opowieść, pozwoli to nam poruszyć odbiorcę, który uzna ją za wartą wysłuchania. Dlatego pamiętaj, że opowieść jest najważniejsza, a slajdy mają Ci tylko pomóc w przeprowadzeniu klienta z punktu A do punktu B. Jak wiemy, przemówienia to jeden z większych talentów  Jobsa, przemawiał z pasją, energią i zaangażowaniem, o czym będę także pisała w kolejnych postach na blogu.

Generowanie pomysłów na prezentacje

A teraz przejdźmy do generowania pomysłów na spotkanie lub prezentacje z klientem, tak aby nasza opowieść była wiarygodna w oczach klienta. Możesz to zrobić przy użyciu tzw. mapy myśli.

Jak je uporządkować?

Przemyśl, co odbiorca musi wiedzieć, co jest dla niego kluczowe, aby zaspokoić jego potrzebę podstawową. W drugiej kolejności przemyśl, co odbiorcy powinni wiedzieć, jakie są elementy istotne dla zrozumienia prezentacji. Tutaj bardzo ważnym zadaniem jest poszerzenie informacji o zagadnienia dodatkowe. Trzecim elementem prezentacji jest to, co odbiorca może wiedzieć, to buduję Twoją atrakcyjność wypowiedzi – w tym punkcie warto podawać przykłady oraz ciekawostki, o których klient wcześniej nie wiedział.

Jak już mamy mapę wszystkich zagadnień na spotkanie, to trzeba sobie zadać pytanie – czy idę w dobrym kierunku? Czy to będzie interesujące?

Jesteś już w swoim żywiole, czyli praca na otwartym sercu. 

Gratuluję Ci. W tej chwili stoisz przed gronem prezesów, specjalistów, ludzi, klientów, odbiorców, tych wszystkich, którzy przyszli Tutaj dla Ciebie. Zabłyśnij, ale pamiętaj masz tylko pierwsze kilka minut, ponieważ po ich zakończeniu ludzie przestają Cię słuchać intensywnie. Następnie jest okres w umyśle człowieka, w którym ludzie są w fazie uśpienia i na podsumowaniu znowu się aktywizują.

Wiec zaczynamy:

  1. Zainteresuj klienta – powiedz o czym będziesz mówił, dlaczego warto zostać do końca. Przestaw dane rynkowe, zadaj odbiorcy pytanie, włącz filmik.
  2. Wykreuj potrzebę – odwołaj się do potrzeb, które już znasz, ponieważ wcześniej robiłeś analizę potrzeb klienta.
  3. Przedstaw temat spotkania – powiedz dokładnie jaki jest temat.
  4. Cele spotkania – powiedz odbiorcą jaki jest cel Twojego spotkania, co chcesz osiągnąć w czym im pomoc.
  5. Cześć główna – teraz słuchacze słuchają Twojego wystąpienia podzielonego na części. Opowiadaj jak rozwiążesz ich potrzeby, używaj rekwizytów, ponieważ na tym etapie już słuchaczy musisz motywować do dużej koncentracji.
  6. Przygotuj zadanie, ćwiczenie -Twoje wystąpienie powinno angażować odbiorców, dlatego zadawaj pytania i daj możliwość zrobienia ćwiczenia.
  7. Podsumowanie prezentacji -w tym miejscu warto powtórzyć punkt, które były najważniejsze podczas tego spotkania i zaproponować dalsze działanie.

Dyskusję w trakcie lub po prezentacji  są najważniejsze, ponieważ  to spowoduję, że przejdziecie do kolejnego etapu procesu.

Co może świadczyć o zaangażowaniu Twojego słuchacza?

  • obiekcje co do prezentacji,
  • powoływanie się na innych klientów,
  • pytania klienta,
  • rozmowa na temat ceny. Wszystkie te zachowania klienta są poprawne, ponieważ oznaczają, że klient na poważnie myśli o naszym produkcie.

Pamiętaj, że klient ma prawo do swojego zdania i  może przedstawić nam swoja argumentacje.

 

pozdrawiam i dziękuje, że jesteś.

Ewa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *